torsdag 27. august 2009

Tåke = stiv pinne... Og datteren min har spolorm!!

Våknet til blafrende rullegardin som klart viste meg at det ikke var solstråler som skulle skinne gjennom persiennene i dag. Tjukk tåke som prøvde å lage en vegg mellom vårt og naboenes hus var starten på dagen i dag. Dere som er reumatikere vet at dette ikke er oppskriften på en optimal dag.

Stive, vonde og håvne ledd og verkende muskulatur. På tide med litt betennelsesdempende. 500 mg Naproxen til frokost.

Nok om det.. Har ikke skrevet på en god stund da jeg har hatt nok med å holde hodet og (det som måtte være igjen av) vettet i behold. Eldstejenta mi har følt seg dårlig siden vi var i syden i starten av juli. Kvalme, gulping, vondt i magen, slapphet og konsentrasjonsvansker. Angst, nerver eller følelsen av å ikke føle seg vel på skolen var mine tanker. Da dette bare fortsatte, og hun på det sterkeste bedyret at det ikke var noe hun tenkte på eller følte plaget henne, ringte jeg legen for råd.

Fikk legetime samme dag, og spurte om det kunne være nerver, angst e.l. fikk jeg til svar at det trodde han ikke. Ville ta endel blodprøver. Kort fortalt endte det opp med blodprøver om hverandre i armer og fingre annen hver dag i en periode. Ingen resultater på dem. Jeg spurte om det kunne være en idè med avføringsprøve for å være sikker på at det ikke var amøbeparasitter (amøbedyssenteri) som satt igjen fra forrige sommer. Det var jo en god idè mente han, og som sagt så gjort.

Samtidig sa legen at dersom ikke det var resultater på avføringsprøven, så ville han ha henne inn på barneavdelingen. Før svarene på denne avføringsprøven forelå, ville han ta en siste blodprøve for å utelukke leukemi.

Svar på avføringprøven: SPOLORM!!!! Fuck, datteren min har spolorm!!! 15-35 cm lange ormer som kommer fra avføing i jorda og smitter ved at hun spiser "skitten" mat i sydlige strøk. Disse ormene lever i tynntarmen, borrer seg gjennom tynntarmen, følger lymfe og blodårer til høyre side av hjertet før de borrer seg inn i lungene og lungeblærene, følger veien opp spiserøret før hun gulper og svelger dem igjen sånn at de på nytt kommer ned i tynntarmen. De legger 200.000 egg pr. dag!!! I ettertid har vi kjent lignene symptomer, så vi har tatt kur hele familien.

Men så forelå svarene på blodprøvene som skulle utelukke leukemi: Leukocyttene og lymfocyttene var alt for lave! Hun hadde 1,7 og normalt er 5,0-15,0. Legene kunne ikke si hva som gjorde dette, men trodde heldigvis ikke at det var leukemi. Får bare vente og se om de stiger. Skal starte ny kur for å kvitte seg med resten av spolormene på søndag, og da skal nye blodprøver tas 2 uker etter. Så da får vi bare vente og se...

Det er dette som har tatt mye av min energi i det siste, men nå er jeg klar for kamp igjen. Skal kjempe mot smertene og for en vei til bedre dager.

Smertestillende siste tiden har vært 4 Paralgin Forte og litt Ibux på de "gode" dagene, mens de verste dagene når endometriosen har gjort sitt inntog har jeg ligget på 6 Paralgin Forte og 3-4 Ketorax. Og selvfølgelig 2x500 mg Naproxen - som er fast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar