onsdag 28. oktober 2009

SVINEINFLUENSA NØFF-NØFF

For 2 kvelder siden ble vi invadert. De var så absolutt ikke invitert inn, disse svineinfluensa-virusene! Etter noen dager med litt grynting i krokene ble det altså bekreftet; minstejenta (som er i risikogruppen) hadde fått "grisesjugå" som de sier i Sravanger-området. -Bare en liten avsporing her; rart åssen de rundt Stavanger lager egne ord for alt! Fjesbogå (Facebook..) var det forrige jeg kan komme på.

Dagen etter ringte jeg fastlegen og pratet med sekretæren der, som sa at jeg bare skulle gi henne litt å drikke, samt febernedsettende hvis feberen ble veldig høy. Slo meg ikke helt til ro med svaret, så ringte barne/lungelegen hennes på Ullevål, og hun skulle ringe meg opp så snart hun ble ledig. Tok sin tid, så ringte legevakten bare for å bekrefte at alt jeg skulle gjøre var det som legesekretæren sa. De var IKKE enig i det, og ba oss komme ned. Dørene blir jo nedrent, venterommene fulle av utlendinger (ikke rasistisk ment, men det er sant!) og telefonenlinjene gløder av spørsmål om svineinfluensa. De fleste (som ikke er i risikogruppene) trenger jo ikke dra på legevakten!!!! Men sykepleieren ville i stedet for å svare på spørsmålet mitt, at vi (ikke ofte hun hadde sagt dette til andre) skulle komme ned på legevakten med henne. Lungelegen ringte meg kl 17:00 og var enig. Dra på legevakten!

På med munnbind og vi var klar for venterommet. Datteren min og jeg. Og resten var utlendinger som hadde tatt med seg tanter og onkler, søstre, brødre, barn og foreldre, kanskje noen kusiner, fettere, nieser og nevøer også - ikke vet jeg. Mange var de i allefall! -Ny avsporing; hvorfor tar alltid (les; ofte..) utlendinger med seg hele slekta hvis en av dem er syke, skal føde, er forkjøla osv? Alltid lurt på det når jeg jobbet på sykehuset selv..

Det levnet ingen tvil om at hun hadde svineinfluensa. Tamiflu ble skrevet ut siden hun er i risikogruppen. Kan ikke tro at de har sluttet å selge mikstur!! VELDIG LITE LETT å få en unge som nettopp har blitt 4 år til å svelge en kapsel hun ikke må tygge på! Heldigvis jobber ene kompisen min på legevakten, så han ga meg oppskriften på hvordan lage mikstur av kapsler (Takk Tom!)

Så nå har visst tiden kommet til meg. Tett i hodet, "vondt i pusten" som datteren min sier ;o) og nese som renner. Feber og vondt i kroppen. Har Ibux og Paracet så skal vel gå greit dette også. De sterkere medisinene må jeg jo likevel ta for resten av kroppen. Ketoraxen er jo grei, men Paralgin Forten er det jo Paracetamol i, så når jeg tar det for smertene som ikke har med influensaen å gjøre, så passer jeg jo på å ikke ta vanlig Paracet i tillegg. Vil nødig ha en overdose Paracetamol, det har jeg sett nok av når jeg jobbet på akuttmottaket. Overlever du det, så har du i allrfall ikke særlig heftig lever etterpå! Så til dere som har tenkt å ta livet av dere; ikke gjør det med Paracet! Ikke noe særlig hvis dere overlever..

Nei dette får holde for i dag. Skal ta meg en Ibux og (hvis det blir som de siste 2 nettene) sitte våken og passe på lille jenta mi som har feberfantasier, hoster, gråter og snufser. Varierer fra 38,0 til 40,1 i feber hos jenta mi. Selv har jeg beskjedne 38 så klager ikke (enda..).

God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar